صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / حضور برند ایرانی، استاندارد جهانی

حضور برند ایرانی، استاندارد جهانی

حضور برند ایرانی، استاندارد جهانی

 حضور در ایونت‌های جهانی برای ما ایرانیان همیشه بسیار پراهمیت بوده است. این اهمیت باعث افزایش حساسیت ما نسبت به  نحوه‌ی حضور افراد شده است. گاهی این گفتگو ماه‌ها ادامه دارد.

 ما همیشه تجربه‌ی ناخوشایندی از این حضورها نداشتیم و لحظاتی را هم با غرور سپری کرده‌ایم. با امیر راد، موسس و طراح برند خانه‌ی مد راد مصاحبه‌ای انجام دادم و با او از داستان شروع برند پوشاک مردانه‌ی راد و چگونگی شکل‌گیری آن تا رسیدن به فرش قرمز صحبت کردم.

 اگر علاقه‌مند به شروع کار در زمینه‌ی طراحی لباس و ورود به حوزه‌ی ریتیل جهانی هستید این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد.

طراحی استایل آقایان در جشنواره فیلم کن 2022 توسط خانه مد راد

داستان برند راد، چگونه‌گی شکل گرفت آن

 داستان شکل‌گیری هر برند در هر کجای دنیا می‌تواند متفاوت باشد. اما معمولا برندهای موفق داستانی شبیه به هم دارند. در طول گذر زمان مسیرها را پله پله طی کرده‌اند تا به آن‌چه که به عنوان برنامه بلندمدت خود در نظر داشتند برسند؛ اما همگی برای پاسخ به یک نیاز خاص به وجود آمده‌اند.

 شغل امیر راد به عنوان مشاور و مدرس درس پرسونال برندینگ در مقطع DBA دانشگاه تهران  او را به این نتیجه رساند که برای داشتن یک برند شخصی آن‌چه که  حضور تو را کامل می‌کند؛ داشتن لباس‌های متناسب  با آن برند شخصی برای هر فرد است.

“هر آدمی برای آنچه  که می‌خواهد از خود به نمایش بگذارد نیاز به ابزارهای مختلفی دارد، که در دنیای امروز نقش لباس بسیار پررنگ است” این را امیر راد در راستای هدف برندش گفت و در ادامه‌ی توضیح روند شکل‌گیری برند مردانه‌ی راد افزود: ” در طول دوران آموزش و مشاوره، متوجه شدم نسخه‌ای که  برای نحوه‌ی حضور افراد می‌دادم متاسفانه در بازار موجود نبود، در نتیجه تصمیم گرفتم که آن را با ادبیات پوشش مردانه‌‌ی راد ارائه دهم”.

هفته‌ی مد تهران و رونمایی از اولین مجموعه‌ی راد

 در کشورهایی که سیستم پیشرفته و منسجمی در فشن دارند، هفته‌های مد به صورت متوالی و فصلی اجرا می‌شوند. این هفته‌های مد فرصتی برای نمایش آثار طراحان جوان و ارتباط‌‌ ‌‌گرفتن با ریتیلرهاست. متاسفانه در ایران چنین امکانی فراهم نیست. اما شاید خوش‌شانسی امیر راد به او این فرصت را داد تا در اولین و آخرین هفته‌ی مد تهران  پس از انقلاب حضور داشته باشد.

” اولین حضور حرفه‌ای راد در آن زمان که فشن ایران  به بلوغ فعلی نرسیده بود در هفته‌ی مد تهران بود و ما تنها برندی بودیم که به صورت حرفه‌ای حاضر شدیم.

 این رویداد  کمک کرد تا افراد  بیشتری با این برند پوشاک مردانه‌ی تازه‌کار آشنا شوند و فرصتی شد تا افرادی که به دنبال پوشش مناسب برای حضور در جشنواره‌ها بودند؛ با خانه‌ی مد راد ارتباط برقرار کنند. 

امیر راد در ادامه‌ی روند آشنایی خود با بازیگران افزود: “خاطرم هست که  چند هفته پس از اتمام هفته‌ی مد تهران، گروهی از بازیگران به دفتر من آمدند تا برای پوشش جشنواره‌ی فجر خود، با من صحبت کنند که میلاد کی مرام یکی از اصلی‌ترین افراد حاضر در آن جشنواره بود”.

 میلاد کی مرام را با آن کت بلند سفید و اسنیکرزهایش به خاطر می آورم. دوست داشتم در مورد کانسپت این  لباس بیشتر بدانم که در این مورد آقای راد ادامه داد: ” این لباس را از لباس آقای فردین در فیلم گنج قارون الهام گرفتم؛ آن را بلندتر و با اسنیکرزهای سفید وارد دنیای استریت استایل کردم.” 

همچنین افزود:

 “در حقیقت این استایل در جشنواره، بلندگوی حضور خانه‌ی مد راد پس از هفته‌ی مد خصوصی تهران شد. افراد کمی توانسته بودند در آن‌جا کالکشن من را ببینند اما با این لباس توانستم طرز فکر خودم را به افراد بیشتری ارائه دهم”.

طراحی استایل برای میلاد کی‌مرام توسط خانه راد

هویت خانه‌ی مد راد، از ظرافت تا قدرت

 آن‌چه که بسیار به چشم می‌آید این است که خانه‌ی مد راد در طی این سال‌ها، ازشروع فعالیت این برند (از  سال ۹۴ تا کنون) تصاویری که از زنان و مردان خود نشان داده است مردان و زنان قدرتمند است. زنان کت شلوارپوش  که در سال‌های اخیر در صفحات اجتماعی، بسیار دیده‌ایم. از امیر راد پرسیدم که آیا این کانسپت شخصی اوست یا مرتبط با ترندهاست، او در جواب گفت:” Marc Jacobs و Yves Saint Laurent از طراحانی  هستند که به آن‌ها بسیار علاقه دارم و کانسپت ذهنی آن‌ها را دنبال می‌کنم و این سبک پوشش را در مجموعه‌هایشان دیده‌ام. البته کانسپت ذهنی خودم هم، چنین است که باید ظرافت موجود در بدن زنانه را کمی متعادل کرد تا زیباتر دیده شود و همین کار را در بخش پوشاک مردانه نیز انجام می دهم”.

 حضور در جشنواره‌های بین المللی، استانداردها و قوانین مخصوص به خود را دارد که معمولا پیش از حضور در جشنواره به طور کامل برای مدعوین ارسال می‌گردد. البته در سال‌های اخیر تابوشکنی‌هایی در این زمینه انجام شده است. اما آن‌چه که امیرراد به عنوان تارگت مشتریان خود در نظر گرفته است پوششی در حد پوشش مراسم‌ جشن‌های سلطنتی و فستیوال‌های جهانی‌ست.

 او  در این مورد این‌گونه شرح می دهد: ” بالاترین درجه‌‌ی لباس‌های رسمی در همه جای دنیا منتج به کت و شلوار، کت و دامن و لباس‌های پوشیده می‌شود که من این تارگت را برای خود انتخاب کردم و به دنبال آن هیچ محدودیتی برای طراحی لباس خانم‌های ایرانی وجود ندارد”.  

 من از امیر راد در رابطه با الزام رعایت پوشش در این جشنواره‌ها برای بانوان ایرانی سوال کردم، اما او به دلیل وجود استانداردهای حضور در این جشنواره ها و پوشیده بودن لباس‌ها در اغلب موارد، این دو را مغایر با هم ندانست و بیشترین مشکل را ناشی از ذهنیت غالب جامعه‌ی بانوان مطرح کرد.

” اغلب خانم‌ها به جزئیات بسیار حساس هستند و این جزئی نگری ممکن است برای آن‌ها مسئله‌ساز شود. آن‌چه که ما در جشنواره‌های بین‌المللی به آن توجه می‌کنیم تصویر کلی است که از خود به یادگار می‌گذاریم.”

تصویر کلی، عبارتی که  توجهم را بسیار جلب کرد مانند همه‌ی  تصاویر ماندگاری که از یک مراسم به جا می‌مانند.  از او خواستم تا در این مورد بیشتر توضیح بدهد.

” ما به رویدادها نگاه ملی داریم و این اهمیت بیشتری برای ما دارد. در حقیقت به این توجه می‌کنیم که به عنوان نماینده‌ی ایران باید به شکل درست در این رویداد دیده شویم”

 و ادامه داد:

” در حقیقت توضیح می‌دهیم که اگر تصویر کلی‌ که از ما به جا می‌ماند صحیح نباشد، برای هر دوی ما ( برند و کسی که لباس را به تن دارد) خوب نخواهد بود”.

 نکته‌ای طلایی در نظر من! به این دلیل که در بیشتر مواقع فرد سفارش دهنده سعی می‌کند تا علایق شخصی و استدلال‌های خود را به طراح بقبولاند و شاید تجربه‌ی امیر راد از حضور در رویدادهای بین‌المللی است که اجازه نمی‌دهد سلیقه‌ی شخصی وارد پروسه‌ی طراحی او شود.

پروسه‌ی طراحی لباس جشنواره در خانه‌ی مد راد

اما این فرایند چگونه شکل می‌گیرد؟ آیا از گروه‌های فیلمسازی یا ورزشکاران با شما ارتباط برقرار می‌شود یا این‌که شما پیشنهاد ‌می‌دهید؟

” آن‌ها با من ارتباط برقرار می‌کنند و سفارش می‌دهند. در اغلب موارد روند کار به این شکل خواهد بود که الان توضیح میدهم”

” بسته به جشنواره‌ای که شرکت می کنند و تعداد نفرات، یک تصویر کلی اتود زده می‌شود،  این که چند نفر در کنار هم قرار می‌گیرند هم اهمیت دارد.  بعد از طراحی تصویر کلی به نسبت هر فرد یک سمپل تهیه می‌شود. از هر فرد دعوت می‌شود تا برای فیتینگ اولیه حاضر شود. در طول این کار با او صحبت می‌کنم و علایق شخصی‌اش را متوجه می‌شوم. البته در این مرحله است که بر اساس ویژگی‌های فیزیکی و چهره‌ی هر فرد، شخصی‌سازی انجام می‌شود.

 شخصی سازی باید به صورتی باشد که در ارتباط با باقی لباس‌ها انجام گردد تا وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند؛ یک تصویر کلی زیبا ببینیم.”

 به عکس‌های جشنواره دوباره نگاه کردم. این بار جزئیات بیشتری دریافت کردم. تفاوت مدل یقه‌ی کت نوید محمدزاده با لباسی که سعید روستایی پوشیده بود؛ اختلاف رنگ دکمه‌ها، اختلاف مدل پوشت و یا حتی تفاوت رنگ کت پیمان معادی توجهم را بیشتر جلب کرد. تفاوت‌هایی که برای هر فرد به صورت اختصاصی طراحی شده بود اما در کل یک تصویر زیبا و منسجم ارائه می‌داد.

جشنواره‌های بین‌المللی برای طراحان امکانات خاصی را فراهم کرده‌اند. به این صورت  که لباس‌ها به محل جشنواره با کاور مخصوص ارسال می‌گردد و در آن‌جا استایلیست بعد از چک نهایی و رفع موارد موجود، آن را به فرد مورد نظر تحویل می‌دهد. ” مرحله‌‌ بررسی نهایی اهمیت زیادی دارد. در این جشنواره، عکس‌هایی از تام کروز دیدیم که با پاپیون کج، ثبت شده بود.  قطعا به خاطر خطای استایلیست است چون از بست‌های لازم برای فیکس کردن، استفاده نکرده بود و احتمالا به دلیل نگذاشتن زمان کافی برای این کار بوده است.”.

پوشاک مردانه‌ی راد، از تهران تا پاریس

 آن‌چه که از طول عمر برند راد در طول شش سال گذشته دیده‌ایم؛ حضور در جشنواره‌ی ونیز ۲۰۲۱ و ۲۰۱۶، المپیک زمستانه ۲۰۱۸ و فستیوال کن ۲۰۲۲ است.  از امیر راد دلیل ثبت این برند در کشور انگلستان و حالا انتقالش به فرانسه را پرسیدم. او در جواب گفت:

 “در برندهای پوشاک مردانه، آن‌چه باعث می‌شود که جزو High Fashion محسوب شود این است که شما از چه مواد و متریالی در شکل‌گیری  کت و شلوار استفاده می‌کنید.

در برند پوشاک مردانه به این شکل است  که اکسسوری از یک برند شناخته شده، جزئیات درونی از یک برند دیگر و پارچه توسط یک تولید کننده‌ی معتبر، تهیه شده است. شما به عنوان یک سازنده،‌ این قطعات را با  الگو و استایل درست در کنار هم قرار می‌دهید. به همین دلیل بود که ما این برند را ابتدا درانگلستان ثبت کردیم تا بتوانیم با انواع برندها کار کنیم. متاسفانه خروج انگلیس از بریگزیت باعث شد که به فرانسه نقل مکان کنیم. در واقع اگر ما این استانداردها را نداشتیم، امکان ثبت شرکت و ارائه‌ی محصول در فرانسه برای ما فراهم نمی‌شد.”

حرکت مستمر و هدف‌مند خانه‌ی راد را از کمپین‌های متعدد در طول شش سال گذشته در مسیر برند شدن را می‌توان رصد کرد. از او در مورد آینده‌ای که برای برندش متصور است پرسیدم، این‌گونه بیان کرد:” در ده سال آینده، راد قطعا یک برند پوشاک با مرکزیت یک کشور اروپایی به‌ویژه فرانسه خواهد بود. چیزی که شما از آن می‌بینید، صرفا نام یک طراح ایرانی‌ست و یک شعبه هم در ایران خواهد داشت. اما نامی خواهد بود که در خارج از ایران، افرادی که به دنبال این کتگوری از لباس هستند، این برند (خانه‌ی مد راد) را بشناسند.”

  در جواب این سوال که با توجه به رقیبان جهانی چه چیزی برند راد را متمایز خواهد کرد؛ او افزود:” تفکر پیچیده‌ی شرق از نظر لباس پوشیدن -نه پترن- در لباس‌های ما دیده خواهد شد. افرادی که به دنبال لباس‌هایی با حال و هوای هنر و لباسی خاص‌تر از نیاز روزمره هستند؛ مخاطب ما خواهند بود”.

مطالب مرتبط